7 dingen die je moet weten over crowdfunden:

 Mijn klanten hebben grote dromen. Daar hoort soms bij dat het budget voor zo’n droom niet toereikend is. Waar je vroeger met groot gemak naar de bank kon gaan voor een lening, is crowdfunden nu vet hip.

 Wat is crowdfunden?

Crowdfunden is niks anders dan voor de uitvoering van je droom budget vragen aan bekenden en onbekenden. Echter, zo simpel als dat ik het hier typ, is het niet.

Ik zie vrouwen hierin vastlopen. En daardoor hun dromen opgeven. Zonde, want het kan anders.

 Want wat je moet weten, is dit:

 1.) Crowdfunden vraagt veel aan je. Doe je niet zo maar even tussendoor. Moet je elke dag mee bezig zijn.  Doe je dat niet, zijn mensen je ook zo weer vergeten. 

 2.) Elke dag iets plaatsen om aandacht te vragen voor jouw droom zorgt ervoor dat je denkt dat je teveel bent. Het is daarom niet zomaar een proces. Je mag het zien als een grote persoonlijke ontwikkeling. Onderweg ga je jezelf enorm tegenkomen. Althans, ik wel. En klanten van mij ook.

 Ik ben nog niemand tegengekomen die onderweg niet denkt dat ze teveel is. 

 Dat vrienden, familie én volgers denken dat ze teveel is. Dat familie afraad om nog meer te delen. Je wordt ergens onderweg tegengehouden juist door de mensen die van je houden. 

 Zo daagde ik een klant uit wiens magazine nog 75 keer verkocht moest worden voor het budget voor de vormgeving gehaald was. Die avond ging ze uit eten. Met familie. Ze nam de uitdaging aan om in het restaurant te vragen of ze mocht speechen om haar magazine te verkopen. Dat plan deelde ze met familie. Het plan is nooit uitgevoerd. Want stel je voor dat het een afgang zou worden. 

 Meningen kunnen je onwijs raken. Wat oke is. Maar het mag je nooit van je doel halen. Als je dat doet, leef je hun mening. Niet die van jou.

 3.) Daarmee heb ik een fijn bruggetje naar nummer 3. Je moet bereid zijn te stoppen met luisteren naar je omgeving. Onderweg kom je oordelen en meningen tegen die je niet verwacht. Verwacht het onverwachtse. Niet alleen meningen, maar ook dat ergens jouw proces spaak loopt. Door wat voor oorzaak dan ook. Zodat je niet in paniek raakt. Dit lukt veel van mijn klanten wel. Gek genoeg durven ze niet het succes te verwachten. Toch werkt dat super goed. Verwacht dus naast gedoe ook succes. Én dat het mooier wordt dan jezelf kunt dromen. Want onderweg stel je je verwachtingen bij. Althans als je met mij werkt wel. 

 Vandaag kun je dromen over a. Morgen ben je al weer gegroeid en wordt het b. 

 4.) Om jouw droom te delen, moet je met totaal onbekende in gesprek gaan. Vragen om te delen. Ben jij niet de persoon die mij kan helpen, wil je dan doordelen.?

 Wat ik je daarin adviseer is……heb respect voor de tijd van je volgers. Van de mensen met wie je praat. Wees niet te opdringerig. Zo kreeg ik in de maand december twee keer van dezelfde persoon een app met daarin direct een tikkie. Of ik wilde doneren. Nou heb ik geld delen met de wereld, aan goede doelen, hoog in mijn kernwaarden staan. Ik geef elke maand een percentage van mijn omzet aan goede doelen. Zo direct heb ik het nog nooit gevraagd. En klanten vinden mij al direct! 

 Begin dan met: Hoi Wendy, ik wil je wat vragen. Heb je daar nu tijd voor of komt het gelegen? Wacht het antwoord af. En ga daarna door met: Ik ben bezig met een project………..

 5.) Wees bereid volgers te verliezen. Voor sommige volgers ben je inderdaad teveel. Deel je teveel over één ding. Wees daar oke mee. Niet iedereen zit op jouw droom te wachten. Als dat zo zou zijn, zouden alle crowfdunding een groot succes worden. 

Het spel spelen is fantastisch! Dat betekent dus ook dat je bereid moet zijn om niet door iedereen aardig gevonden te worden.

 6.) Crowdfunden is geen doel op zich. Het is een middel om je doel te bereiken. Daarvoor heb je waarde te delen aan de mensen die al in je hebben geïnvesteerd én aan zij die nog twijfelen. 

Hierin is betrouwbaarheid van jou een groot onderdeel. Zo zie ik het graag dat als je net als ik een boek wil schrijven, je zichtbaar met een uitgever in gesprek gaat. Of een video dat je aan het schrijven bent. Doe je dat niet, maakt je dat minder betrouwbaar. 

 Twee jaar geleden heb ik geïnvesteerd in een project waar ik enorm in geloof. Namelijk een documentaire over een jonge vrouw die haar moeder verloor. Haar vader leeft niet in Nederland. Om meer te weten te komen over haar moeder en de relatie met haar vader, wil ze afreizen naar het land van haar vader. Door de omstandigheden waarin de wereld nu zit, is dat niet mogelijk. Laat dan af en toe iets horen over hoe het met je gaat. Hoe je omgaat met het idee dat het nog gaat komen of juist niet. Wat je dan met het budget doet, welke zinvolle bestemming enz. 

Zo verkocht ik naast mijn crowdfunding actie ook spullen. Ik liet dat zien. Zo zorgde ik ervoor dat ik mijn volgers het vertrouwen gaf dat mijn boek ging lukken.

 

7.) Crowdfunden maakt onwijs duidelijk wie je vrienden zijn. Huh? Lijkt op ondernemen, denk je nu. Ja! Wat ik al zei, crowdfunden is een persoonlijke ontwikkeling op zich. Je moet weten waar je verlies op te leiden hebt. Want het kost tijd. Tijd die je niet aan andere zaken kan besteden. Daar moet je over communiceren. Help ik je bij. 

 

 

Naar aanleiding over mijn stories over crowfunden, heb ik de volgende vragen gekregen. Vragen waarvan ik denk als je ze zo stelt, je (nog) niet moet beginnen met crowdfunden. Je doel is dan niet groot genoeg, je zin om te investeren in tijd en geld ook niet.

 

  1. Welk platform is voor mij geschikt?

Ik heb dit volledig via mijn site laten lopen. Ik wilde niet afhankelijk zijn van welk platform dan ook. Dat verraad mijn aard. Ik wil zelf verantwoordelijk zijn. Zien wat er gebeurt.  Ik wil zelf de juiste mensen op de juiste plek zetten. Aan touwtjes kunnen trekken als iets niet werkt, of beter kan. 

Weten aan wie en voor wie je praat, is onwijs helpend. Dat is zeker een reden geweest om het volledig via mijn site te laten lopen. Mijn onderwerp, het verlies van een kind en niet gezien worden als zo’n moeder, was specifiek genoeg om blogs over te schrijven.

 

Een platform die zich richt op een specifieke markt is Voordekunst.

 

Andere platforms die je kunt gebruiken, zijn cowfundme. Doneeractie en getfunded. Over de betrouwbaarheid van de platforms kan ik je niks melden. Daar heb ik geen onderzoek naar gedaan. Is wel iets dat ik je aanraad om onderzoek naar te doen. 

 

2. Wat kost een crowdfundplatform?

Een extern platform is net als als je eigen website niet gratis. Logisch. Je bent te gast. Zij zorgen ervoor dat jij met gemak je volgers kunt vragen. Bij externe platforms sta je een percentage van je inkomst af. Bij andere betaal je naast zo’n percentage ook voor het platform zelf. 

Er is nog een verschil. Er zijn platforms die geen einddatum aan je project vragen. Andere weer wel. Ik kan je aanraden om dat wel te doen. Zo wordt je project niet een eindeloze en misschien bodemloze put. Met een einddatum verplicht je jezelf om in actie te komen. 

 

3. Wat kost crowdfunden via je eigen website? 

Ik moest enorm lachen om die vraag. Ik heb dat nooit inzichtelijk gemaakt. Ik denk dat ik schrik van het bedrag. Want……….ik liet mijn site bouwen. Alle plugins. Dat zijn de kosten nog niet eens. Wat wel veel kost, is jouw en mijn tijd! Daar vergis je je echt in. Tijd maken voor stories was misschien wel mijn grootste kostenpost. Ik schat zo in dat ik zo’n twee a drie uur per dag bezig ben geweest met die stories. Mijn uurtarief lag toen zo rond de 100 euro. Met het project ben ik negen maanden bezig geweest. Reken jij dit even uit? Ik wil het antwoord niet weten. 

Waar je naar mag kijken, is het eindproduct. 

Toen ik voor 75 mensen aan het spreken was en mijn oudste zoon mijn eerste exemplaar van mijn boek gaf. En daarmee wist dat beide kinderen ooit mijn verhaal over hun overleden broertje gaan lezen. En daarmee veel van hun vragen worden beantwoord, holy moly. Daar zou ik het hele proces zo voor opnieuw doen.

Heb jij een droom? Wil je een boek uitgeven, een magazine, een bedrijf starten met jouw missie. Weet je dat meer in jou zit dan je er nu uithaalt. Vind je het spannend om er echt voor te gaan? Ik wil dit heel graag samen met jou doen. Je snapt wel dat dat niet gaat om het crowdfunden van een busje. Met alle respect, die lopen vaak wel omdat het verhaal pakt. Raakt. We daar ons een voorstelling bij kunnen maken. Je eigen boodschap delen en daar iets moois van maken, een stuk verandering aanbrengen aan de wereld, is een stuk moeilijker. Vraagt aan je om naar jezelf te kijken. Oa naar hoe breng je het over? 

 

Ben je bereid jezelf aan te kijken, schrik je niet terug van mijn blog, boek dan een gratis sessie via deze link.