Dansen met je klanten

Of je dat nu leuk vindt of niet

 

Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan?

Dat als jij een stap zet, een bold move maakt, in beweging komt…

Dat áltijd een effect heeft op je klanten?

 

Wat doet het met ze?

Heb je daar wel eens over nagedacht?

 

Het is de eeuwige dans, waar je, of je dat nu leuk vindt of niet, eigenlijk altijd in zit als je werkt met mensen. En als het goed is doet jij dat 😉

 

Je hebt misschien nog niet zoveel klanten als je zou willen. Misschien niet eens perse die klanten waar je super blij van wordt. Maar je hebt ze wel. En je hebt ook je missie. Je weet wat je wil. Nou, dat is een prima begin om hier eens over na te denken (en mocht je nou ook op zoek zijn naar maar fantastische klanten dan weet je mij ook wel te vinden he?)

 

Anyway. Je hebt dus klanten. En dan is deze mail belangrijk voor je.

 

Ik wil je namelijk met deze mail een andere kijk geven over waarom ik doe wat ik doe. Een why waar ik niet zoveel over deel. De reden is simpel: veel van mijn klanten hebben naast hun ervaring een gedegen opleiding gehad. Ik ging er van uit dat ze de informatie die ik jou nu geef wel wisten. 

Blijkt helemaal niet perse zo te zijn. Ze hebben namelijk een hyperfocus op dat wat ze willen doorgeven, niet op dat wat ze zelf te doen hebben. 

 

Dus… komt ie:

 

Als jij een stap zet, een grote beslissing maakt – en dan bedoel ik niet welke kleur lippenstift of nagellak je vandaag op je nagels en lippen hebt zitten – dan doet dat iets met je klant waar je je bewust van moet worden. Moet zijn.

 

☑︎Ik bedoel het omgooien van je doelgroep, terwijl je nog verliefd was op je huidige doelgroep. Je ook wist dat je dit te doen had om zelf weer te groeien en daardoor meer van betekenis te zijn.

 

☑︎Ontslag neemt omdat je voelt dat je dat moet doen. Terwijl je nog niet genoeg geld haalt uit je bedrijf. Maar je doet het omdat je voelt dat dat de enige weg is om wel geld te genereren. Je focus kan zo 100% naar je bedrijf gaan. 

 

☑︎In een baan stapt naast je bedrijf, omdat de druk van het geld uit je bedrijf halen, te veel is. 

 

☑︎Het stoppen van een product of dienst terwijl je er al geld aan hebt verdiend en de wereld nog aan je voeten ligt en dat product zo ongeveer eist. 

 

☑︎Of, zoals ik, een event organiseer terwijl ook ik dat een spannende keuze vond. Het event zelf organiseer ik met twee vingers in mijn neus. De inhoud van de dag daarentegen wil ik op zo een andere wijze doorgeven dan alle events die ik heb meegemaakt. Je weet wel, 10 stappen en bij de 5e stap krijg je een upsell. Past mij voor geen meter. Wat mij wel als een jas past, geen idee. Anders in ieder geval. Daar ligt mijn uitdaging.

 

Maar al die keuzes die je kunt maken…

Die doen dus iets met je klant.

 

Even in mijn eigen voorbeeld van het event blijven.

Wat er bij mij gebeurt: ik voel mezelf opstigen. Zeg maar een nieuw level in een computerspel. Een level dat ik heel graag wilde spelen. 

 

Omdat ik de vorige levels al heb uitgespeeld, om mezelf serieus te nemen en weer geloofwaardig over te komen bij mijn klanten had ik deze keuze NU te maken. Ik kon het niet langer uitstellen. 

 

(Waarom ik het uitstelde komt een podcast online. Ik ben bezig met een serie podcasts over de voorbereidingen naar mijn event ‘Mission Possible. Ik mis namelijk die informatie bij de events die ik bezoek. Opeens staat iemand op het podium, maar ervoor dan? Welke keuzes heeft zo iemand gemaakt? Waar ging je doorheen? Wat ging makkelijk, wat juist niet?)

 

Nou goed. Ik steeg dus op.

En dit is wat er  vervolgens gebeurde:

Sinds 2 november jl heb ik de datum. Ik zette de datum in mijn app groep. Die appgroep heb ik als ondersteuning van mijn trajecten. Onmiddellijk veranderde de energie in de groep. Waarbij bij sommige klanten ook het idee ontstaat om iets groots als een event te organiseren. Een ander ziet iets groots in het plaatsen van meer uitgesproken content. En weer een ander kan niet mee. 

 

En daar zit de les.
Daar moet jij als professional aandacht voor hebben. De persoon die niet mee kan.

Waarmee ik niet bedoel dat je de persoon die nog niet mee kan, meetrekt. En de persoon die met gemak mee kan alle aandacht geeft. Je moet ze laten komen. Zelluf. Je moet wachten op de vraag.

 Ja en daar wordt het dus rete interessant.

Want die vraag kun je verwachten. Hij komt alleen vaak niet als vraag.
De dans is begonnen.

De vraag is vaak vermomd als opmerking. Gecombineerd met emoties.
Ik geef je een paar uitingen:

  • ‘Oh wow, jij gaat! Ik wil ook een event organiseren.’ (De dans van spanning of een verliefdheid voor een droom start).
  • In mijn appgroep de afgelopen week zei een klant dit: ‘ik wil dit spel niet meer spelen.’ (Hier gaan we dansen op spanning, als in niet mee kunnen. Maar ook angst voor uitsluiting en “anders zijn”)
  • Opeens vraagt een over het algemeen “stille” klant heel veel. Deze dans is ook interessant. Kan een vorm zijn van aangehaakt blijven. De angst voor uitsluiting. En de vraag aan jou is dan: gaat deze klant op een tempo die past bij deze klant?  

 

In alle reacties, vragen en opmerkingen moet jij ‘wakker zijn’. De uitingen, gedrag en bewegingen van jouw klant weten te koppelen aan jouw tempo. Jouw gemaakte keuze. Wat heb jij voor eerste move gemaakt dat jouw klant nu zo begint te “dansen”?

Je kan er namelijk de klok op gelijk zetten dat er gedoe komt in je groep(en), bij je klanten maar ook thuis, als jij gaat en je je mensen niet meeneemt in jouw proces.

Dansen doe je namelijk niet alleen.

Jij kan de eerste beweging maken, maar weet dat er altijd met je meebewogen wordt als jij start met dansen.

En of dat een prachtige dans wordt, dat heb jij volledig zelf in de hand. Want jij hebt hier te leiden.

 Liefs, Wen

 

PS en mocht je nou wat extra “dans training” willen, of juist op zoek zijn naar meer danspartners (KLANTEN!). Dan weet je me natuurlijk te vinden. Makkelijkst is gewoon als je een 1:1 gratis strategiegesprek met me inplant. Meestal hebben we dan in een uurtje wel gevonden waar het schuurt.