Hoe reageer je op klanten die jou irriteren?

 

Onlangs was ik bezig met het geven van een live op instagram. Om precies te zijn op 20 juli 2022. Welke je hier vindt. Maar klik nog niet. Deze blog is belangrijk. Ik sprak in de live over dat jouw succes afhangt van de mate waarop jij je weet te laten raken. Schrijf ik nog een blog over. 

Tijdens de live kreeg ik deze vraag: Heb je een tip hoe je weg kan blijven bij het wijzende vingertje? Waarop ik mij direct afvroeg: Wat is het waar jij zo op geraakt wordt waardoor je met een wijzend vingertje wil reageren. En andersom, wat is het waardoor zij zo geraakt wordt waardoor zij met een wijzend vingertje reageert? 

De volger in deze live zegt dan vaak de neiging te hebben te reageren met het spreekwoordelijke wijzende vingertje.  Waarbij zich geïrriteerd voelt en zich afvraagt waarom doe je zoals je doet? 

Je kent mij. Ik zeg zo vaak ‘hoe je één ding doet, doe je alles’. Als je je door je klant laat raken en je vanuit dat gevoel reageert, kun je niet coachen.

Ik ben van mening dat juist deze manier van coachen de coachmarkt heeft verziekt. En dat nog steeds doet. 

Naast de investeringen die worden gevraagd voor diensten, komt hier komt oa de hetze vandaan over de coachmarkt.  Je hebt eerst bij jezelf na te gaan voor wie jouw klant symbool staat eerder in jouw leven die hetzelfde gedrag vertoont als jouw klant. Bij wie je dezelfde irritatie hebt gevoeld. 

Dan weet je precies met wie je het gesprek aan te gaan hebt. Vaak is dat niet jouw klant. Wel een familielid, vriendin of ander persoon. Ga je niet het gesprek aan met de persoon om wie het werkelijk gaat en reageer je toch vanuit jouw gevoel en emotie richting jouw klant, leg je jouw shit zo bij je klant neer. Dat kan niet. Met jouw gedrag  zorg je ervoor dat jouw klant oplost waar jezelf mee worstelt. Terwijl ik vermoed dat jouw klant komt voor een voorbeeld. Voor hoe zij of hij om kan gaan met shit zoals irritaties.

 Hoe dan wel?

Er is niets mis met vragen om tijd. Als je klant een opmerking maakt die jou raakt, kun je prima vragen om het later terugkomen op een opmerking. 

Dat kan letterlijk. 

‘Goh, ik merk dat ik word geraakt door jouw opmerking. Door jouw gedrag. Door jouw stem. Door jouw intonatie. (dit is letterlijk een invuloefening, die je overigens wel moet kunnen voelen en daarmee over brengen) Ik heb even tijd nodig om er achter te komen waarom ik word geraakt. Zodat ik jou zuiver kan teruggeven wat jij hierin te doen hebt. Of je iets te doen hebt.’ 

 Wees hierin bloed eerlijk.

 ‘Want uiteindelijk is het feit dat jij wordt geraakt een uitnodiging zelf te gaan staan. In al jouw ervaring, kennis en waarden. En daarmee alles te laten zien wat je weet.’

 Wordt het voor jou ook tijd om op te staan. Alles te laten zien wat je in je hebt en daarmee vet gave klanten aantrekken? Boek dan hier jouw matchcall. In mijn vijf maanden traject krijg je antwoord op meer van dit soort vragen. Hoe je om gaat met.