‘Wen, ik weet niet waarom, maar ik merk dat ik niet op gang kom. Ik doe niet wat nodig is om klanten te vinden voor mijn bedrijf. Mijn werk. Mijn passie. Ik wil wel, maar ik weet niet hoe. En áls ik op gang kom, dan raak ik zo in paniek dat het nog eens doen zo spannend is. Dan gebeurt het dus niet’

 

Ze zat voor mij in mijn praktijk. Met een lieve blik probeerde ze mij om de tuin te leiden. Wat niet lukt, want als iets al drie keer aandacht heeft gekregen en je vraagt er nog een vierde keer aandacht voor, dan klopt ergens in de route iets niet. 

 

Wat ik heb gedaan, is het heel helder neerzetten van haar doel. Mega specifiek en compact. Zeer praktisch uitvoerbaar. Toen gebeurde er al iets. Ik zag lichtjes in haar ogen.

 

Nog niet de reactie die ik wil voordat ze naar huis zou gaan. Waar stroomt het nou niet? Wat is het toch dat ervoor zorgt dat je het minimale doet en er ook het minimale uithaalt? 

 

Ik heb toen stap voor stap een schets gemaakt van hoe jezelf ontwikkelen, keuzes maken die het verschil voor jou gaan maken, er uit ziet:

 

Op de afbeelding hier links zie je de route staan die ik bij al mijn dromen heb gevolgd. 

Ik startte vaak bij mijn waarom. In de podcast die hoort bij deze blog deel ik ook met je dat ik mijn waarom de afgelopen twee jaar niet helemaal wist. Wel de waarom voor jou als lezer van deze blog. 

Alle stappen kennen twee kanten:

1. die van jezelf

2. die van je klant

 

Ik neem ze allemaal voor je door. Wil je de uitleg liever terwijl je wandelt, luister dan naar podcast nummer 77 klik hier voor de podcast. 

1. Waarom: waarom doe je wat je doet? Je weet dat precies uit te leggen voor je klant. Wat vaak wordt vergeten, is de waarom voor jezelf. De eerste zes jaar van mijn bedrijf wist ik beide precies. Ik wist waar ik het verschil maakte voor mijn klant. Ook wat ik er zelf uit wilde halen. Namelijk het nemen van ontslag bij mijn werkgever én het uitgeven van mijn boek. De afgelopen twee jaar wist ik het niet. Die jaren verliepen mede hierdoor best stroef. Natuurlijk, ik was ook herstellende van een paar flinke operaties. Maar dat was niet de hoofdoorzaak van het stroef gaan van mijn bedrijf. Wel het niet weten waar ik mijn geld naar toe laat stromen. Als je dat niet weet, komt er ergens een kink in de kabel omdat het qua energie niet door kan stromen. 

2. Investering. Zet eens rechts bij investering een geldbedrag dat symbool staat voor jouw droom. Bij mij is dat 200.000 euro. Je mag niks vinden van het bedrag dat je er neer zet. Het is nog geen emotie, het zegt nog niks. Kijk er eens naar en voel dan wat je zelf te investeren hebt om daar te komen. Oftewel wie moet je worden om je verlangen uit te voeren? Die is zo zo zo belangrijk. Want laat je tekortkomingen zien. Je beperkende overtuigingen. Denk hierbij ook eens aan tijd en andere middelen die je van jezelf én je klant nodig hebt. 

3. Hoeveel wil je ervoor doen? Die spreekt denk ik wel voor zich. Hoeveel wil je doen om je doel te halen? Hoeveel wil je klant doen om zijn of haar doel te halen? Neem die zeker ook mee in deze stap. Daar heb je later profijt van. 

4. Wat en/of wie heb je hiervoor te laten? Heb je de juiste mensen om je heen die jou steunen? Die begrijpen dat wat je doet zo belangrijk voor je is dat het plan B dat zij voor je verzinnen, zeker niet jouw plan B is. Jij hebt namelijk geen plan B. Je moet dit doen. Ik ben van de overtuiging dat als jij goed weet te communiceren en dat als jij houdt van je partner, je je partner niet hoeft te verliezen als jij grote keuzes wil maken. Daar kleeft wel een maar aan. Als je voelt dat je je door wie dan ook laat afremmen, bedenk dan of dat een persoon is die precies weet wat jou te doen staat of dat die persoon het zelf al heeft doorleefd. Pas dan kun je op een zuivere wijze kiezen om op een lager tempo je doel te halen. Veel vaker is het andersom. Jij wil wel, maar je laat je afremmen door mensen die totaal niet voelen nog hebben doorstaan wat jij graag wil doen. Dan heb je het gesprek te openen, help ik je bij, of minder af te spreken met. De wat, zit vooral in gedachten. Bijvoorbeeld overtuigingen. En gedrag. Doe je wat je zegt en zeg je wat je doet? Als jij doet wat je zegt, gaat je klant dat ook doen. 

5. Wat is de prijs? Alles heeft een prijs. Maar ook alles is een investering. Wat wil jij investeren, in wie en wat vraag je aan je klant? In tijd, geld en energie. 

6. Voor 5 is het helpend te weten wat je in je dienst of product aanbiedt, oplost, geeft. En hoe verhoudt jouw prijs zich tot bijvoorbeeld de 200.000 die je gesteld hebt bij 2? Stel je voor je vraagt 5000 euro voor een dienst. Je hebt dan 40 klanten nodig om tot dat bedrag te komen. Bij mij is dat niet realistisch. Ik wil geen verlies leiden op vrije tijd. Dan moet ik dus een ander (online)traject er bij aanbieden in bijvoorbeeld groepsverband. Vraag ik aan 2 klanten een ton, dan red ik dat makkelijk. Overigens is dat nu ook niet realistisch ;-). Er is een ongeschreven regel: vraag niet meer aan je klant dan wat je zelf in één keer hebt uitgegeven aan persoonlijke ontwikkeling. 

 

7. De wie. De oh zo belangrijke wie. De wie waar ik de afgelopen twee jaar veel concessies in heb gedaan en waar ik dus ook veel gedoe mee heb gehad. Klanten die veel te vroeg stopten. Niet betaalden en mij de schuld gaven van hoe ze er bij zaten. Je weet, ik geloof in alles gebeurt voor jou en mij. Ik heb de les er uit gehaald. Mijn algemene voorwaarden worden op dit moment aangescherpt. Ik heb zelf de cirkel weer doorlopen en de wie aangescherpt. 

 

Door op deze manier te werken, weet ik dat als het niet stroomt, ik ergens in de route niet mijn intuïtie heb gevolgd. Mijn agenda niet goed heb gehanteerd en zeker niet mijn kernwaarden. 

Het allerbelangrijkste in deze cirkel, ervaar ik zelf weer, is toch wel de waarom doe je het voor jezelf? Mijn klanten zijn gevers. Vergeten dit, waardoor te lage prijzen gevraagd wordt. Teveel gedaan wordt voor een hongerloon. Vaak geen salaris wordt uitbetaald en aan vrije tijd gebrek is. Dat moet zo anders. 

 

Laat je onderaan dit bericht even weten waar jij denkt dat het bij jou niet stroomt?