Aan het onderwerp dat ik vandaag beschrijf of omschrijf ontkom ik niet meer. Terwijl ik er liever niet over schrijf. Alles wat ik aandacht geef groeit. Ik wil de energie die online wordt verspreid over coaches niet doorgeven. Daarom heb ik het niet over welke journalist dan ook. Ik hou het bij mezelf. 

Dus hoe ga ik om met de hetze rondom en over de coachmarkt:

Ik krijg er zo vaak opmerkingen over van klanten, dat ik er wel over schrijven moet. Want het effect van de hetze rondom de coachmarkt, is dat rete goede coaches zich terugtrekken. Niet genoeg zichtbaar zijn. Het spannend vinden om ook onder de groep ‘slechte coaches’ worden geschaard. Of coaches die moedwillig iemand pijn doen. 

“Om coach te zijn, heb je geen opleiding nodig. Om je als coach te gedragen wel. “

 Dat heb ik uit te leggen. 

 Een opleiding tot coach is niet nodig. Daarmee raak ik direct de kern van het probleem. De naam ‘coach’ kan zomaar ergens achteraan geplakt worden. Strijkcoach, wascoach, geldcoach, sexcoach, tuincoach, haakcoach, vrijetijds coach, opruimcoach enz. 

 Als je google aanzet en vraagt naar de betekenis van een coach, vind je verschillende uitleggen. Vaak gebaseerd op sport.

 De beschrijving waarin ik mij het meeste vindt, komt van de site van Ensie.

Ik citeer:

Een coach begeleidt en ondersteunt het ontwikkelingsproces van individuen en/of teams. Een coach richt zich op het vergroten van de effectiviteit van het individu en/of het team. De coach doet dit door bewustwording, het vergroten van zelfvertrouwen en het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden. Een coach richt zich vaak op een of meerdere deelgebieden zoals bijvoorbeeld leiderschap, loopbaan, persoonlijke ontwikkeling of ondernemerschap.

 

Om even terug te komen op mijn visie. Om coach te zijn, heb je geen opleiding nodig. Om je als coach te gedragen wel. Een goede opleiding tot coach vraagt jou, misschien zelfs dwingt jou, om jezelf aan te kijken. Jezelf helemaal door de molen te halen. Zodat je leert zien wanneer je jouw klant verantwoordelijk dreigt te maken voor jouw shit. wat jouw thema’s zijn en die van jouw klanten. Een goede coach onderscheidt zich doordat hij of zij kan blijven bij shit. Zicht niets aantrekt van jou wanneer je het moeilijk hebt. Je daar wel door heen kan loodsen als je daar naar vraagt. 

Ik ben zo iemand. Ik durf dat te stellen zonder blikken of blozen. Ben er trots op. 

 Dit combineer ik met roeping:

Roeping is het (subjectieve) idee dat iemand heeft dat hij een taak te volbrengen heeft. Hoewel men ook geroepen kan worden tot een maatschappelijke taak (arts, verpleegkundige, leraar, enzovoort) denkt men meestal aan een geestelijke taak (diaken, predikant, priester of kloosterling). Het idee van roeping is sinds de twintigste eeuw sterk afgenomen maar niet verdwenen.

Overigens heb ik niet de behoefte om mezelf ‘roeper’ te noemen ;-). De term coach mag wat mij betreft wel staan achter ‘leraar’. 

 Mijn bedrijf is ontstaan op de dag dat ik de kus van Lennart vond. ‘Hier MOET ik iets mee doen’, zei ik hardop. Ik werd geroepen. 

Er is geen andere weg dan die. Ik moet delen dat heel veel mogelijk is. Ook als het onmogelijk lijkt. Als je voelt dat je iets moet doen of moed nodig hebt om het te doen, juist dan heb je op pad te gaan. 

Mijn klant voelt dit precies hetzelfde. Ze MOET DIT doen. Waarmee ik niet bedoel dat ik alleen maar werk met coaches. Ik werk daarnaast ook met fotografen, leraren, fysiotherapeuten, ambtenaren, kunstenaars, schrijvers. Allemaal vrouwen en soms een man die voelen dat ze niets anders kunnen én willen dan het werk dat ze doen. Weten dat ze zichzelf uit de weg moeten gaan om de weg vrij te maken voor grote dromen en verlangens.

Dan nu terug naar de hetze rondom de markt. 

Ik denk dat je de hetze met een korrel zout mag nemen. Het scoort. Het goedkopen en de onderbouwing die vaak niet klopt, scoort massaal. Het kaf scheidt zich vanzelf van het koren. Dat geldt voor de journalist als voor de coach.  

Wat ik niet met een korrel zout neem, is het effect. Ik vind het namelijk rete zonde dat er vrouwen zijn met een bijzonder gave  of een doorleefdheid die daar maar mondjesmaat klanten mee vinden, doordat ze angst hebben om zichtbaar te worden. Of wel zichtbaar zijn, overgeslagen worden doordat ze haar standpunt niet durft te delen. Omdat ze daarmee gelooft dat ze bijvoorbeeld wordt genoemd op een account als onpersoonlijke groei. Zie insta. 

 Als je het verschil wil maken in de wereld van jouw klant, met wat je dan ook doet. Moet je de hetze naast je neer kunnen leggen. Je bent niet voor niets een voorloper. Je hebt te leren volledig je eigen ding te doen. De weg vrij te maken. Je niets aan te trekken van wat de wereld van je vindt. Uiteindelijk bepaal jij of je je laat scharen onder een slechte of goede coach. Heb jij serieus je eigen kunnen te evalueren.

En je weet dat. Als je net begint, zul je nog regelmatig een klant meer aandacht geven dan nodig. Te leren hebben dat je op zaken terug kan komen. 

Deurbeleid:

Ik ga er niet van uit dat jij moedwillig iemand de grond in wil drukken. Ik ga er wel van uit dat je net als ik een selectie maakt bij de voordeur. Dat je ook al wil een klant heel graag met je werken, een klant doorverwijst naar welke vorm van hulpverlening dan ook als iets jouw expertise niet is. 

Over dat deurbeleid. In een van de artikelen las ik een zin dat er best wel goede coaches zijn die een deel van de tekorten in de GGZ opvangen. Dat is waar. 

Bespeur ik enige vorm van psychiatrie in jouw hulpvraag, laat ik je niet toe. Is mijn expertise niet. Daarnaast ben ik niet bereid om verantwoordelijk gesteld te worden voor die tekorten binnen de GGZ. Wat wel gebeurd als ik deze mensen toe laat. Tenzij ik word gevraagd om mee te denken binnen de organisatie op managementniveau. Ik kan begeleiders binnen de psychiatrie wel coachen.

 Uitnodiging: 

Ik zie de hele hetze als een uitnodiging aan mij om te laten zien hoe mooi het beroep coach is. Hoe gaaf het is dat ik met mijn ervaring van het vinden van de kus, aangevuld met een top opleiding tot coach bij Truus en Esther van havital.nl in Warnsveld, mooie dromen mag waarmaken met klanten.